کارشناس رسمی دادگستری رشته مامایی و بیماری های مقاربتی

طبق تعریف کارشناس رسمی دادگستری رشته مامایی، بیماری مقاربتی، بیماری ای است که از طریق تماس جنسی منتقل می شود و کسی نیست که از این بیماری کاملا مصون باشد. انواع بیماری های مقاربتی شامل زگیل تناسلی، سوزاک، هپاتیت، ایدزو ... می باشد.

کارشناس رشته مامایی می تواند شما را از علایم این بیماری ها و راه های تشخیص و پیشگیری آن راهنمایی کند. این بیماری ممکن است با علامت هایی خودش را نشان دهد و یا ممکن است علامتی نداشته باشد. احساس سوزش در هنگام ادرار ‌و خارش آلت تناسلی ، سوزش در هنگام انزال از جمله علائمی هستند که ممکن است نشان دهنده ی ابتلای فرد به بیماری مقاربتی باشد.

اگر مردی به بیماری مقاربتی مبتلا باشد زن این حق را دارد که از تمکین شوهرش خودداری کند و این عدم تمکین زن باعث محروم شدن او از نفقه نمی شود و بستگی به این که شدت بیماری چقدر باشد ، حتی حق طلاق را نیز دارد. کارشناس دادگستری رشته  مامایی در خصوص زنی که دارای بیماری مقاربتی است ، نیز می فرماید که شوهرش می تواند از رابطه جنسی با او خودداری کند و حتی او را طلاق دهد. اما داشتن بیماری مقاربتی دلیلی بر نپرداختن نفقه زن نمی شود و باید نفقه همسرش را پرداخت کند. همچنین اگر مرد یا زن دارای بیماری مقاربتی باشد و عمدا این بیماری را به همسرش منتقل کند و همسرش بر اثر این بیماری جانش را از دست بدهد ، قتل عمد محسوب می شود و حکم آن قصاص است.

کارشناس رسمی رشته مامایی برای کنترل کردن  بیماری مقاربتی توصیه ی اکید می کند که از رابطه جنسی با افراد مختلف جلوگیری شود ، از تماس جنسی با افراد آلوده خودداری شود ، قبل از رابطه جنسی در صورت امکان آزمایش داده شود و همچنین بهتر است هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده شود.

بیماری مقاربتی و بارداری

بیماری مقاربتی ممکن است برای زنان باردار مشکل ایجاد کند و باعث انتقال بیماری به جنین شود. مثلا اگر مادری زگیل تناسلی داشته باشد ، هنگام زایمان و عبور از کانال زایمانی میتواند این بیماری را به فرزند خود منتقل کند.  پس بهتر است در صورت داشتن بیماری مقاربتی ، ابتدا نسبت به درمان آن اقدام شود و سپس اقدام به بارداری شود. همچنین مادرانی که مبتلا به هپاتیت هستند ؛ بعد از به دنیا آمدن نوزاد قبل از شیر دادن از واکسن زدن نوزاد خود مطمین باشند.

شایع ترین بیماری های مقاربتی

سوزاک ، این بیماری باعث ترشحات غیر طبیعی در مردها و احساس سوزش در زن ها می شود که باید سریعا درمان شود ؛ چون اگر درمان نشود مشکلات شدیدی را  به وجود می آورد و برای درمان آن نیز از آنتی بیوتیک استفاده می شود.

کلامیدیا ، این بیماری شایع ترین بیماری مقاربتی می باشد ، که عامل آن باکتری است. این بیماری قابل درمان بوده اما بیشتر مواقع این بیماری علامتی را از خود بروز نمی دهد و زمانی بروز می کند که باعث به وجود آمدن مشکلات جدی شده است ؛ مثلا باعث ناباروری در زنان می شود.

زگیل تناسلی ، عامل این بیماری ویروس است. پس برای درمان آن از آنتی بیوتیک استفاده نمی کنند ، این بیماری باعث بوجود آمدن دانه هایی در قسمت آلت تناسلی می شود و برای درمان آن از کرایو تراپی ،قطره استیک اسید وسرکه سیب نیز استفاده می شود.

هپاتیت ، عامل این بیماری نیز ویروس می باشد که در این بیماری بدن علیه سلول های کبدی آنتی بادی تولید می کند و در کار کبد اختلال ایجاد می کند.